Saturday 20 July 2013

KORBAN

Ritual, tradisi, dan larangan agama kadang terlihat acak dan tidak masuk akal bagi mereka yang tidak menganut agama atau kepercayaan tersebut. Namun sebagian tradisi ini datang dari masa ketika ia punya manfaat yang nyata dan bukan hanya karena orang semata mengikuti apa yang diperintahkan tanpa pertimbangan rasional.

Korban
Ada agama yang penganutnya memakai melakukan pengorbanan haiwan misalnya aidil adha dalam agama Islam. Di lihat dari permukaan, terlihat kalau pengorbanan haiwan itu tidak ada tujuannya, bahkan dapat dipandang konterproduktif bagi masyarakat kuno kerana mereka kesulitan dalam memperoleh daging. Tampaknya ini berasal dari saat ketika manusia pertama belajar bagaimana melakukan pemilihan pada haiwan. Jika anda berada di masa awal peradaban pertanian, anda tidak dapat semata mengumpulkan haiwan lalu menternakkannya. Untuk menjaga ternak, diperlukan pemilihan haiwan seperti menyingkirkan haiwan-haiwan yang tidak diinginkan seperti  yang kurus sehingga mereka tidak merosak ternak lainnya. Para ilmuan mencatat kalau masyarakat yang melakukan ritual pengorbanan haiwan biasanya melakukan hal tersebut di waktu ketika ideal untuk membunuh haiwan jantan sehingga para peternak tidak harus memberi makan mereka di musim dingin.
Pengorbanan haiwan juga mendorong para peternak purba untuk memperoleh makanan pada saat pemilihan. Salah satu keumuman dari ritual ini adalah ia menuntut haiwan yang sempurna – yang memerlukan pemikiran bagaimana cara memperolehnya secara terus menerus. Ini ertinya, lebih mudah melakukan ritual jika haiwan ternak yang ada memang bagus semua, jadi para peternak berusaha agar haiwan-haiwan mereka semua bagus.



No comments:

Post a Comment